Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Weszła w życie nowelizacja ustawy o SZWO i F-gazach

Przypominamy, że 23 września 2017 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 12 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw.

W związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 12 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw [1],  zwanej ,,nową ustawą”, informujemy, że:

  1. Zgodnie z art. 1 pkt 10 ww. ustawy (nowej) wprowadzającym do ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych [2], zwanej ,,zmienianą ustawą”, nowy artykuł 13a podmiot wprowadzający do obrotu (w UE) F-gazy (czyli substancje z Załącznika I do Rozporządzenia (UE) nr 517/2014 i mieszaniny zawierające te substancje) lub pozostałe F-gazy (czyli substancje z Załącznika II do Rozporządzenia (UE) nr 517/2014 i zawierające je mieszaniny) jest zobowiązany na podstawie art. 7 ust. 2 tego Rozporządzenia do przedstawienia w chwili wprowadzania do obrotu tych gazów dokumentu podpisanego przez swojego uprawnionego przedstawiciela zawierającego oświadczenie, że trifluorometan (HFC-23) wyprodukowany jako produkt uboczny podczas procesu produkcyjnego tych gazów, w tym podczas produkowania substratów do ich produkcji, został zniszczony lub odzyskany w celu późniejszego zastosowania zgodnie z najlepszymi możliwymi technikami. Służby celne w ramach prowadzonych kontroli przywozu tych gazów i przestrzegania przepisów Rozporządzenia (EU) nr 517/2014 w tym zakresie (w tym przepisów dotyczących kontyngentów oraz oznakowania) będą sprawdzały przed ich dopuszczeniem celnym do swobodnego obrotu w UE czy ten podmiot posiada taki dokument.
  2. Zgodnie z tym samym artykułem sprzedawca niehermetycznie zamkniętych urządzeń (chodzi tu przede wszystkim, ale nie tylko, o urządzenia klimatyzacyjne typu „split”) napełnionych F-gazem jest zobowiązany do:

    1. jeśli sprzedaż jest dokonywana na rzecz podmiotu uprawnionego do wykonywania usługi instalowania takiego urządzenia - do zażądania od kupującego okazania certyfikatu dla przedsiębiorców tego podmiotu;
    2. jeśli sprzedaż nie jest dokonywana na rzecz podmiotu uprawnionego do wykonywania usługi instalowania takiego urządzenia - do zażądania od kupującego takie urządzenie okazania umowy o wykonanie usługi instalowania zawierającej dane o urządzeniu, jakie ma być zainstalowane oraz:

      • jeśli umowa na usługę instalowania będzie zawarta z osobą prawną - informację o nazwie i numerze certyfikatu dla przedsiębiorców  tej osoby prawnej,
      • jeśli umowa  na usługę instalowania będzie zawarta z osobą fizyczną – informację o nazwie i numerze certyfikatu dla personelu,

    3. zarówno w przypadku (a) jak i w przypadku (b) do prowadzenia rejestru sprzedanych urządzeń i przechowywania kopii umów lub certyfikatów przez 5 lat od daty zakupu i do udostępniania ich na żądanie pracowników Inspekcji Ochrony Środowiska

  3. Zgodnie z art. 1 pkt 9 nowej ustawy zmieniającym ust.1 artykułu 13 zmienianej ustawy, podmioty wprowadzające na terytorium RP pojemniki zawierające F-gazy oraz produkty i  urządzenia zawierające F-gazy lub od nich uzależnione są zobowiązane do ich oznakowania w języku polskim oraz dołączenia instrukcji dotyczącej ich przeznaczenia i stosowania sporządzonej w języku polskim. Zarówno oznakowanie, jak i informacje zawarte w instrukcji powinny być zgodne z wymaganiami Art. 12 Rozporządzenia (UE) nr 517/2014 oraz Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2015/2068.
  4. Zgodnie z art. 6 ust. 3 Rozporządzenia (UE) nr 517/2014 sprzedawcy F-gazów są zobowiązani do prowadzenia dokumentacji dotyczącej ich nabywców jeśli F-gaz jest nabywany w celu wykonywania czynności wymagających posiadania certyfikatu. Dokumentacja powinna zawierać informacje o ilości nabytego F-gazu oraz numer certyfikatu nabywcy i być przechowywana przez okres 5 lat i udostępniana na żądanie pracowników Inspekcji Ochrony Środowiska
  5. Komisja Europejska opublikowała raport (raport i aneks) dotyczący dostępności technologii alternatywnych w odniesieniu do wieloagregatowych scentralizowanych układów chłodniczych do zastosowań komercyjnych zawierających F-gazy o GWP równym lub większym niż 150 i objętych zakazem wprowadzania do obrotu od 1 stycznia 2022 r. (pozycja 13 Załącznika III do Rozporządzenia (UE) nr 517/2014).
  6. Do dnia 20 października br. zostanie opublikowany w Dz. U. jednolity tekst ustawy.

Przypisy:

[1] Dz. U. poz. 1567

[2] Dz. U. poz. 881 oraz z 2016 r. poz. 1579 i 1948 oraz z 2017 poz. 1567

Powrót do góry