Skocz do treści

Ministerstwo Środowiska - przejdź do strony głównej

  1. Strona główna Biuletynu Informacji Publicznej
  2. ePUAP
  3. PL
  4. EN
  5. RSS - instrukcja obsługi, wybór kanałów
  6. Wersja mobi
  7. Pogoda

Archiwum: Komórki Organizacyjne Ministerstwa Środowiska

  1. Gabinet Polityczny Ministra

    Szef Gabinetu Politycznego Ministra:
    Wojciech Saryusz-Wolski

    Sekretariat:
    tel.: (22) 57-92-205
    faks: (22) 57-92-347
    e-mail: Gabinet.Polityczny.Ministra@mos.gov.pl

  2. Dane dotyczące pracowników GPM

    zakres zadań

    • inicjowanie działań politycznych i merytorycznych Ministra,
    • przygotowywanie zgodnej z programem Rządu strategii politycznej i programowej oraz wytycznych dla działań Ministra, a także weryfikacja działań poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa, w tym zakresie,
    • analizowanie wydarzeń i procesów politycznych, gospodarczych i społecznych w aspekcie polityki Rządu, ze szczególnym uwzględnieniem zakresu działania Ministra,
    • współpraca z partiami politycznymi, klubami parlamentarnymi, administracją rządową i samorządową, organizacjami pozarządowymi oraz gabinetami politycznymi innych ministrów,
    • planowanie i organizowanie konsultacji, doradztwo oraz sporządzanie opinii w zakresie realizacji zadań Ministra,
    • analizowanie i opiniowanie dokumentów przedkładanych do podpisu Ministra,
    • kreowanie i koordynowaniem polityki informacyjnej i medialnej Ministra,
    • prowadzenie planu pracy Ministra,
    • sprawowanie nadzoru nad korespondencją kierowaną do Ministra,
    • opiniowanie zasadność proponowanych wizyt i spotkań Ministra oraz zgodności treści projektów wystąpień Ministra przygotowywanych przez komórki, z celami politycznymi Rządu.
  3. Departament Informacji o Środowisku

    Dyrektor:
    Karolina Kulicka

    Sekretariat:
    tel.: (22) 57-92-472
    faks: (22) 57-92-473
    e-mail: Departament.Edukacji.Ekologicznej@mos.gov.pl

    zakres zadań

    • inicjowanie i realizowanie kampanii edukacyjno – promocyjnych,
    • inicjowanie i koordynowanie imprez, targów i akcji o charakterze edukacyjnym i promocyjno-informacyjnym, popularyzujących działania Ministra Środowiska,
    • prowadzenie spraw związanych z konkursami Ministra Środowiska, we współpracy z innymi departamentami Ministerstwa,
    • przygotowywanie, promowanie, rozpowszechnianie materiałów, wydawnictw oraz filmów dotyczących środowiska,
    • koordynowanie realizacji Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej,
    • prowadzenie spraw w zakresie realizacji postanowień Konwencji o dostępie do informacji,
    • prowadzenie strony internetowej dla dzieci oraz prowadzenie biblioteki Ministra Środowiska,
    • koordynowanie współpracy Ministerstwa Środowiska z pozarządowymi organizacjami ekologicznymi,
    • realizacja zadań związanych z prowadzeniem w imieniu Ministra Środowiska średnich szkół leśnych, w tym sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
    • koordynowanie spraw związanych z zawodami regulowanymi, dla których Minister Środowiska jest organem właściwym.
  4. Departament Ekonomiczny

    Dyrektor:
    Hanna Pawłowicz

    Zastępca Dyrektora:
    Iwona Jastrzębska

    Sekretariat:
    tel.: (22) 57-92-469
    faks: (22) 57-92-455
    e-mail: Departament.Ekonomiczny@mos.gov.pl

    zakres zadań

    • realizacja zadań Ministra jako dysponenta części budżetu państwa, w szczególności:
      • opracowywanie projektu planu dochodów i wydatków, układu wykonawczego części budżetu państwa pozostających w dyspozycji Ministra Środowiska oraz wykonywanie planu finansowego dysponenta głównego,
      • uruchamianie środków z rezerw celowych budżetu państwa oraz przeprowadzanie zmian w planie wydatków jednostek resortowych,
      • sprawowanie nadzoru nad gospodarką finansową dysponentów budżetu państwa drugiego i trzeciego stopnia podległych i nadzorowanych przez Ministra Środowiska oraz sporządzanie łącznych sprawozdań budżetowych i bilansów resortu i jednostkowych sprawozdań budżetowych i bilansów dysponenta głównego,
      • prowadzenie spraw związanych z ustalaniem zasad wynagradzania w jednostkach budżetowych podległych i nadzorowanych,
      • prowadzenie obsługi kredytów międzynarodowych instytucji finansowych,
    • udział w realizacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w zakresie finansowania i rozliczania osi priorytetowych, dla których Minister Środowiska jest Instytucją Pośredniczącą,
    • udział w realizacji przedsięwzięć objętych pomocą techniczną w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – Pomoc Techniczna w zakresie finansowania i rozliczania beneficjentów pomocy,
    • udział w realizacji projektów w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego, w zakresie finansowania, i rozliczania Instytucji Wdrażającej,
    • nadzór nad gospodarczym wykorzystaniem majątku Skarbu Państwa będącego w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw środowiska,
    • realizacja zadań związanych z nadzorem nad fundacjami działającymi w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
    • rejestracja przepływów pozabudżetowych krajowych środków finansowych, poza środkami krajowymi stanowiącymi współfinansowanie zadań finansowanych ze środków zagranicznych, będących w zarządzie lub w dyspozycji Ministra Środowiska.
  5. Departament Geologii i Koncesji Geologicznych

    Dyrektor:
    -

    Zastępca Dyrektora:
    Rafał Miland
     
    Zastępca Dyrektora:
    Andrzej Przybycin
      
    Zastępca Dyrektora:
    Krzysztof Kowalik


  6. Sekretariat:
    tel.: (22) 57-92-447, 449
    faks: (22) 57-92-460
    e-mail: Departament.Geologii.i.Koncesji.Geologicznych@mos.gov.pl

    zakres zadań

    • ustalanie priorytetowych kierunków działań Ministra w poszczególnych dziedzinach geologii,
    • udzielanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie takich strategicznych kopalin, jak: gaz ziemny, ropa naftowa, węgiel brunatny, węgiel kamienny, metan z węgla kamiennego, rudy metali, solanki, wody lecznicze i termalne, a także udzielanie koncesji na podziemne magazynowanie gazu i ropy oraz podziemne składowanie odpadów - wraz z ustalaniem i kontrolą opłat za taką działalność,
    • zatwierdzanie projektów prac geologicznych oraz przyjmowanie dokumentacji geologicznych złóż kopalin, geologiczno- inżynierskich i hydrogeologicznych,
    • stwierdzanie kwalifikacji do wykonywania, dozorowania i kierowania pracami geologicznymi,
    • gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie danych geologicznych,
    • rozporządzanie prawem do korzystania z informacji geologicznej,
    • zapewnienie prowadzenia prac dla rozpoznania budowy geologicznej kraju, w tym występowania perspektyw złożowych, prac kartograficznych, hydrogeologicznych i geologiczno-inżynierskich,
    • prowadzenie, spraw związanych z realizacją umów międzynarodowych w zakresie geologii, w tym wynikających z: Międzynarodowej Organizacji Dna Morza, Wspólnej Organizacji Inter-Ocean-Metal,
    • prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej w zakresie polskiej geologii oraz możliwości poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania kopalin,
    • merytoryczny nadzór nad Państwowym Instytutem Geologicznym oraz nadzór nad Wyższym Urzędem Górniczym.
  7. Departament Gospodarki Odpadami

    Dyrektor:
    -

    Zastępca Dyrektora:
    Małgorzata Szymborska 

    Sekretariat:
    tel.: (22) 57-92-262
    faks: (22) 57-92-795
    e-mail: Departament.Gospodarki.Odpadami@mos.gov.pl

    zakres zadań

    • analiza stanu gospodarki odpadami w kraju,
    • przygotowywanie strategii, planów i programów wynikających z unijnych dokumentów i aktów prawnych dotyczących gospodarki odpadami, w tym krajowego planu gospodarki odpadami,
    • projektowanie instrumentów ekonomiczno-prawnych i organizacyjnych wdrażających zasady ochrony środowiska w zakresie gospodarki odpadami,
    • przygotowywanie projektów ustaw i rozporządzeń,
    • udział w pracach organów Unii Europejskiej w zakresie określania strategii gospodarki odpadami oraz opracowania aktów prawnych dotyczących gospodarki odpadami,
    • współpraca z Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska w zakresie prowadzenia baz danych dotyczących wprowadzanych na rynek produktów i gospodarki odpadami oraz realizacji obowiązków Ministra wynikających z postanowień Konwencji Bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych,
    • prowadzenie spraw związanych z realizacją obowiązków Ministra wynikających z postanowień Konwencji Sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych,
    • przygotowywanie projektów stanowisk Rządu RP oraz reprezentowanie Ministra w pracach w zakresie gospodarki odpadami na forum Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
  8. Departament Ochrony Powietrza

    Dyrektor:
    -

  9. Kierujący departamentem:
    Małgorzata Typko

    Sekretariat:
    tel.: (22) 57-92-327
    faks: (22) 57-92-217, 463
    e-mail: -

    zakres zadań

    • -
  10. Departament Leśnictwa  i Ochrony Przyrody

    Dyrektor:
    -

    Zastępca Dyrektora:
    Edward Lenart

    Sekretariat:
    tel.: (22) 57-92-550
    faks: (22) 57-92-290
    e-mail: Departament.Lesnictwa@mos.gov.pl

    zakres zadań

    • analizowanie i ocenianie skuteczności funkcjonowania rozwiązań prawnych w obszarze leśnictwa, gospodarki leśnej, leśnego materiału rozmnożeniowego, ochrony gruntów leśnych i łowiectwa oraz przygotowuje projekty aktów prawnych w tym zakresie,
    • monitorowanie stanu zasobów leśnych i powstających zagrożeń trwałości lasów oraz inicjowanie działań związanych z zachowaniem i rozwijaniem zrównoważanej i wielofunkcyjnej gospodarki leśnej poprzez wspieranie przedsięwzięć z zakresu ochrony lasów, zachowania różnorodności biologicznej lasów, turystycznego zagospodarowania lasów i edukacji leśnej,
    • realizowanie i aktualizowanie Krajowego Programu Zwiększania Lesistości, a także współpraca z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie poprawy gospodarki leśnej w lasach niepaństwowych,
    • uczestniczenie w międzynarodowych inicjatywach związanych z ochroną lasu i różnorodności biologicznej,
    • udział w pracach Głównego Komitetu Koordynacyjnego Ministerialnego Procesu Ochrony Lasów w Europie,
    • współpraca z Europejskim Instytutem Leśnictwa w zakresie wdrażania zasad zrównoważonej gospodarki leśnej,
    • prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach z zakresu leśnictwa, łowiectwa oraz ochrony gruntów leśnych,
    • prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra Środowiska nad Państwowym Gospodarstwem Leśnym „Lasy Państwowe”, Biurem Nasiennictwa Leśnego, Polskim Związkiem Łowieckim i Instytutem Badawczym Leśnictwa.
  11. Departament Prawny

    Dyrektor:
    Izabela Wereśniak-Masri 

  12. Zastępca Dyrektora:
    Dominik Gajewski

    Sekretariat:
    tel.: (22) 57-92-486
    faks: (22) 57-92-288
    e-mail: departament.prawny@mos.gov.pl

    zakres zadań

    • opiniowanie projektów aktów prawnych pod względem zgodności z prawem i poprawności redakcji z zasadami techniki legislacyjnej,
    • koordynowanie opiniowania projektów aktów prawnych przekazywanych w ramach uzgodnień międzyresortowych;
    • realizacja zadań Polski związanych z członkostwem w Unii Europejskiej w zakresie koordynowania spraw związanych z notyfikacją aktów prawnych,
    • kontrola pod względem formalnoprawnym umów cywilnoprawnych przygotowywanych w Ministerstwie,
    • kontrola pod względem zgodności z prawem uchwał Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz aktów prawa miejscowego wydawanych przez wojewodów i dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej,
    • prowadzenie spraw z zakresu reprywatyzacji tartaków,
    • wydawanie opinii prawnych w ramach obsługi prawnej Ministra Środowiska i komórek organizacyjnych Ministerstwa.
  13. Departament Funduszy Europejskich

    Dyrektor:
    Aleksandra Malarz

    Zastępca Dyrektora:
    Joanna Książek-Wieder

    Zastępca Dyrektora:
    Aleksandra Przyłuska

    Sekretariat:
    tel.: (22) 57-92-823
    faks: (22) 57-92-629
    e-mail: Departament.Programu.Operacyjnego.Infrastruktura.i.Srodowisko@mos.gov.pl

    zakres zadań

    • realizacja prac związanych z koordynacją działań Ministerstwa Środowiska jako Instytucji Pośredniczącej dla środowiskowych osi priorytetowych (I-V) Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w tym:
      • monitorowanie przygotowania i wybór projektów do dofinansowania oraz zawieranie umów o dofinansowanie z beneficjentami,
      • weryfikacja wniosków o płatność sporządzanych przez beneficjentów oraz instytucje wdrażające, dokonywanie płatności, odzyskiwanie kwot nieprawidłowo wydatkowanych,
      • bieżące monitorowanie realizacji projektów, monitorowanie rezultatów oraz oddziaływań po zakończeniu projektów, sporządzanie informacji, raportów oraz sprawozdań z realizacji priorytetów i ich ewaluację, gromadzenie informacji finansowych i statystycznych oraz prowadzenie kontroli systemowych instytucji wdrażających,
    • informowanie potencjalnych beneficjentów o zasadach ubiegania się środki unijne, promowanie POIiŚ oraz informowanie mediów, środowisk opiniotwórczych oraz opinii publicznej, o efektach wspierania ochrony środowiska w Polsce ze środków unijnych,
    • realizacja zadań związanych z koordynacją udziału Ministra Środowiska w procesie wdrażania instrumentu LIFE+, w kontekście zapewnienia linii demarkacyjnej z V osią priorytetową POIiŚ,
    • realizacja zadań instytucji pośredniczącej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw.
  1. Departament Zasobów Wodnych

    Dyrektor:
    Iwona Gawłowska

  2. Sekretariat:
    tel.: (22) 57-92-775
    faks: (22) 57-92-577
    e-mail: Biuro.Gospodarki.Wodnej@mos.gov.pl

  3. zakres zadań

    • prowadzenie spraw dotyczących wyrażania zgody na zbycie gruntów pod śródlądowymi wodami powierzchniowymi, stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz powierzenie nadleśniczemu wykonywania uprawnień właścicielskich Skarbu Państwa w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa, o których mówa w art. 11 ust. 1 pkt.2 lit. a-c oraz lit. e i pkt. 4 oraz określonych na podstawie art. 11 ust. 3 ustawy, znajdujących się w granicach nadleśnictwa;
    • przygotowywanie projektu informacji o gospodarowaniu wodami;
    • prowadzenie spraw związanych z uzgodnieniem programu wodno-środowiskowego kraju, a także planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza oraz planu ochrony przeciwpowodziowej oraz przeciwdziałania skutkom suszy na obszarze kraju;.
    • prowadzenie spraw związanych z powoływaniem oraz odwoływaniem członków Krajowej Rady Gospodarki Wodnej oraz Zastępców Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej;
    • prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Prezesem Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.
  1. Departament Zrównoważonego Rozwoju

    Dyrektor:
    -

    Kierujący departamentem w zakresie spraw związanych z planowaniem strategicznym: 
    Monika Kaczyńska
     
    Kierujący departamentem w zakresie spraw związanych z negocjacjami klimatycznymi: 
    Tomasz Chruszczow
     
    Kierujący departamentem w zakresie spraw związanych z międzynarodowymi aspektami zrównoważonego rozwoju: 
    Katarzyna Reiter

  2.  
    Sekretariat:
    tel.: -
    faks: -
    e-mail: -

  3. zakres zadań

    • -
  4. Biuro Dyrektora Generalnego

    Dyrektor:
    Małgorzata Sołtyszewska

    Zastępca Dyrektora:
    Piotr Karpowicz

    Zastępca Dyrektora: 
    Marcin Kuśmierczyk

    Zastępca Dyrektora: 
    Paweł Potyra 

    Sekretariat:
    tel.: (22) 57-92-523
    faks: (22) 57-92-524, 501
    e-mail: Biuro.Dyrektora.Generalnego@mos.gov.pl

    zakres zadań

    • prowadzenie bieżącej obsługi kadrowej,
    • realizacja działań mających na celu rozwój zawodowy pracowników,
    • prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem odznaczeń, odznak i nagród,
    • obsługa finansowo-księgowa poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa,
    • naliczanie płac oraz bieżące monitorowanie wykorzystania funduszu płac Ministerstwa,
    • udział w realizacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w zakresie finansowania i rozliczania osi priorytetowych,
    • udział w realizacji projektów w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego, w zakresie obsługi finansowo-księgowej,
    • koordynowanie spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych,
    • gospodarowanie składnikami majątkowymi Ministerstwa,
    • administrowanie pomieszczeniami biurowymi i gospodarczymi Ministerstwa,
    • prowadzenie archiwum Ministerstwa,
    • administrowanie systemami teleinformatycznymi Ministerstwa,
    • projektowanie struktury stron: internetowej i intranetowej Ministerstwa oraz aktualizacja struktury tych stron,
    • nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.

  5. Biuro Kadr i Szkoleń


    Dyrektor:
    Małgorzata Maludzińska

    Zastępca Dyrektora:
    Anna Kasprzycka 

    Sekretariat:
    tel.: (22) 57-92-751
    faks:(22) 57-92-754

  6. e-mail: Biuro.Kadr.i.Szkolen@mos.gov.pl


    Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego


    Dyrektor:
    Andrzej Zbylut

    Zastępca Dyrektora:
    Ewa Knedler

    Sekretariat:
    tel.: (22) 57-92-432
    faks: (22) 57-92- 499
    e-mail: Biuro.Kontroli.i.Audytu.Wewnetrznego@mos.gov.pl

    zakres zadań

    • prowadzanie kontroli w celu dostarczenia obiektywnej i niezależnej informacji na temat funkcjonowania jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra Środowiska oraz komórek organizacyjnych Ministerstwa,
    • prowadzanie zadań audytowych w celu uzyskania obiektywnej i niezależnej oceny efektywności i skuteczności systemów zarządzania i kontroli w Ministerstwie Środowiska,
    • ewidencjonowanie i koordynacja zadań z zakresu obsługi skargi i wniosków wpływających do Ministerstwa,
    • ewidencjonowanie i obsługa kontroli zewnętrznych prowadzonych w Ministerstwie Środowiska przez organy kontroli zewnętrznej.
  7. Biuro Ministra

    Dyrektor:
    -
     
    Zastępca Dyrektora:
    Marcin Gancarz
     
    Zastępca Dyrektora:
    Gabriela Szuba

    Sekretariat:
    tel.: (22) 57-92-353
    faks: (22) 57-92-753
    e-mail: Biuro.Ministra@mos.gov.pl

    zakres zadań

    • zapewnienie obsługi parlamentarnej i rządowej Ministra, Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu,
    • przekazywanie członkom Kierownictwa resortu oraz komórkom informacji dotyczących posiedzeń Rady Ministrów i stałego komitetu Rady Ministrów,
    • ewidencjonowanie i prowadzenie postępowań w sprawach interpelacji, zapytań i wystąpień poselskich, oświadczeń senackich oraz innych petycji,
    • koordynowanie czynności związanych z udziałem Ministra, Sekretarza Stanu oraz Podsekretarzy Stanu w posiedzeniach Rady Ministrów i stałych komitetów Rady Ministrów,
    • organizowanie posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa oraz monitorowanie realizacji ustaleń przyjętych na tych posiedzeniach,
    • prowadzenie i dokumentowanie okolicznościowej korespondencji Ministra Środowiska,
    • koordynowanie obiegu dokumentów w Ministerstwie,
    • współpraca ze związkami zawodowymi,
    • obsługiwanie zadań Ministra związanych z działalnością Międzyresortowego Zespołu ds. Nowoczesnych Regulacji Gospodarczych,
    • prowadzenie Kancelarii Ogólnej Ministerstwa.
  8.  

zobacz aktualną wersję

Menu główne portalu

Ostatnia modyfikacja strony: 27.10.2016 r., 07:57.

© 1997-2012 Ministerstwo Środowiska e-mail: info@mos.gov.pl, tel. +48 (22) 36 92 900

Serwis odwiedziło 352425 osób.      Serwis finansowany ze środków EFP Phare EFP Phare